PODRŠKA U OBRAZOVANJU, PSIHOSOCIJALNOM RAZVOJU I INTEGRACIJI MARGINALIZOVANIH GRUPA DECE (2004-2022)
Kratak opis projekta
Cilj projekta je da se prekine ciklus siromaštva marginalizovanih grupa promovisanjem učestvovanja u razvoju zajednice kroz kontinuirano obrazovanje dece i mladih.
Projekat je na prvom mestu namenjen romskoj deci sa ciljem da završe osnovnu školu i integrišu se u društvo. Pruža im se pomoć da bi se osposobili za bolje integrisanje u obrazovni sistem. Ovo se ostvaruje kroz različite aktivnosti sa decom ranog uzrasta kojima treba podrška da se uključe u predškolski sistem, sa decom koja su već upisana u osnovnu školu, sa mladima koji pohađaju srednju školu, a takođe i sa njihovim roditeljima.
Projekat Hleba života doprinosi smanjenju predrasuda prema Romima koje preovladavaju među neromskom populacijom u školama, lokalnim vlastima i institucijama, i podiže svest o njihovoj odgovornosti i aktivnom radu na poboljšanju uslova života u romskoj zajednici.
Sve ovo podrazumeva saradnju sa nastavnicima u lokalnim školama, predstavnicima lokalnih zajednica odgovornih za obrazovanje i predstavnicima Roma u lokalnim zajednicama i drugim liderima u različitim romskim organizacijama.
Više o programu
Program je otpočeo u aprilu 2004. godine u Beogradu na više lokacija. Sprovodiо se u dve osnovne škole, kolektivnom centru za raseljena lica sa Kosova u Resniku i na dve lokacije u romskim naseljima u Zemunu i Surčinu gde se i dalje sprovodi.
Program se na početku odnosio na decu iz različitih marginalizovanih grupa, kako romsku tako i neromsku, a takođe i na decu raseljenu sa Kosova, koja su imala problem nedovoljne socijalne uključenosti i probleme u učenju i redovnom završavanju škole, bilo zbog siromašta, izbeglištva ili poremećaja u ponašanju izazvanog različitim razlozima.
Program je u svom razvoju prošao kroz tri faze:
- Prva faza je trajala od 2004. do 2007. godine pod nazivom Podrška u obrazovanju i psihosocijalnom razvoju i integraciji marginalizovanih grupa dece.
U prvoj fazi programom je bilo obuhvaćeno preko 400 romske, lokalne i dece izbegle sa Kosova, kao i njihovi roditelji. U programu je bilo angažovano 13 učitelja, nastavnika, vaspitača, pedagoga i defektologa iz različitih škola i ustanova.
- Druga faza počinje 2008. i traje do 2012. godine pod nazivom Podrška u obrazovanju i integraciji Romske dece.
Od početka druge faze program se prvenstveno odnosi na podršku u obrazovanju Romske dece i obuhvata decu predškolskog i osnovno-školskog uzrasta.
- Treća faza je počela 2013. godine i traje do danas pod nazivom Inkluzija Roma kroz aktivno učešće
- Prvi dokument koji je bio smernica za donošenje ciljeva našeg programa bila je Strategija za smanjenje siromaštva usvojena od strane Vlade Srbije oktobra 2003. godine.
- Zatim je donesena Deklaracija Dekade inkluzije Roma 2005-2015 potpisana od strane vlada 8 zemalja jugoistočne Evrope među kojima je i naša zemlja.
- Na osnovu prethodnog dokumenta, od strane vlade Srbije donet je dokument Strategija za unapređenje položaja Roma u RS za period 2009-2015.
- Zbog toga je od strane Vlade RS doneta nova Strategija za socijalnu uključenost Roma i Romkinja u Republici Srbiji za period 2016-2025 u cilju smanjenja siromaštva i suzbijanja diskriminacije Roma i Romkinja, odnosno stvaranje uslova za pun pristup ostvarivanju ljudskih prava lica romske nacionalnosti.
- Program za pripremu dece uzrasta 5 - 6 godina za uspešan upis u predškolsku ustanovu
- Časovi pomoći u učenju Romskoj deci koja pohađaju osnovnu školu od 1. do 8. razreda u savladavanju gradiva i rešavanju domaćih zadataka
- Edukativne, kreativne i druge radionice za razvijanje različitih novih veština i znanja kod dece od 1. do 8. razreda
- Socijalne aktivnosti u široj lokalnoj zajednici sa decom od 1. do 8. razreda - odlazak u bioskop, zoološki vrt, akva park, organizovanje edukativnih izleta, rekreativno-edukativnih kampova i sl.
- Redovni roditeljski sastanci. Ovo su neformalni sastanci i različite edukativne radionice sa roditeljima dece koja pohađaju osnovnu školu u cilju njihovog osnaživanja da mogu podržati svoju decu da istraju u školovanju, posebno devojčice, koje češće napuštaju školu
- Radionice motivacionog i edukativnog karaktera za mlade Rome i Romkinje koji pohađaju srednju školu da bi istrajali u školovanju i usmerili se ka tržištu rada ili daljem obrazovanju nakon završetka srednje škole
- Obuka potencijalnih mladih Romskih lidera/lokalnih pomoćnika, koji pohađaju srednju školu ili višu/visoku školu, za rad sa mlađom decom u programu i za primenu modela podrške u obrazovanju dece u njihovim Romskim zajednicama.
U trećoj fazi, program se proširuje i na podršku mladim Romima i Romkinjama koji pohađaju srednju školu i na njihovo osposobljavanje za potencijalne lidere/lokalne romske pomoćnike za rad sa decom u njihovim naseljima. Hleb Života je osmislio model obuke koji će ih formirati u organizovani potencijal koji će omogućiti dugoročne promene kroz rad sa mlađom romskom decom i odraslima u romskim naseljima.
Kroz program je do sada prošlo preko 1.000 dece. Obuhvaćena su deca uzrasta od 5 do 15 godna koja su raseljena sa Kosova i lokalna romska deca iz nekoliko romskih naselja na teritoriji Surčina i romskih naselja Bački Ilovik, Marija Bursać i Vojni put u Zemunu.
Takođe je kroz program podrške u obrazovanju prošlo oko 60 mladih Roma i Romkinja uzrasta od 15 do 18 godina koji su u periodu sprovođenja projekta upisani u srednju školu. Od njih je kroz obuku za potencijalne lidere, prošlo 15 mladih od kojih je petoro njih uspešno završilo program obuke i zatim zaposleno u projektu.
U zadnjoj fazi se u program na godišnjem nivou uključuje oko 170 Romske dece i mladih od 5 do 18 godina, kao i njihovi roditelji.
Strateški dokumenti na koje se oslanja program od 2004 do 2020
U ovom periodu postignuti su izvesni rezultati. Kada govorimo o obrazovanju, povećan je obuhvat Romske dece u osnovnom obrazovanju i ustanovljene su afirmativne mere prilikom upisa učenika i studenata romske nacionalnosti u srednje škole i na fakultete.
Međutim, glavne prepreke za socijalno-ekonomsku integraciju Roma i Romkinja nisu otklonjene i nije stvoren potpun normativni osnov za sprovođenje dugoročnih mera smanjivanja siromaštva i ostvarivanja suštinske jednakosti građana i građanki romske nacionalnosti, što su bili ciljevi „Strategije za unapređivanje položaja Roma 2009−2015.(Komentar iz Uvoda „Strategije za socijalnu uključenost Roma i Romkinja u Republici Srbiji za period 2016-2025“)
Dugoročni cilj programa
Ojačati kapacitete Romske zajednice, da bi kroz proces obrazovanja mogli aktivno da utiču na stvaranje bolje budućnosti svojih zajednica i doprinesu većoj socijalnoj uključenosti.
Specifični ciljevi i aktivnosti u programu
CILJ 1. Omogućiti Romskoj deci ravnopravno uključenje i uspešno integrisanje u predškolsko i osnovno-školsko obrazovanje, da bi redovno završavali osnovnu školu i upisali se u srednju školu, i da negujući međusobne odnose i odnose sa drugima ostvaruju svoja osnovna ljudska prava.
Aktivnosti:
CILJ 2. Osposobljavanje mladih Roma i Romkinja, potencijalnih romskih lidera, da se kroz proces obrazovanja i primenu modela podrške obrazovnim potrebama u njihovim zajednicama, aktivno uključe u naporu ka stvaranju bolje budućnosti i poboljšanju uslova života Romske zajednice u celini.
Aktivnosti:
Doprinos Hleba života
S obzirom na to da ovaj projekat podrške u obrazovanju traje više od 15 godina, možemo reći da je projekat prekinuo generacijski krug nedostatka obrazovanja, jer omogućava svoj deci u romskim naseljima u kojima se projekat sprovodi da uđu u obrazovni sistem i završe obaveznu osnovnu ili srednju školu. Neki učenici upišu čak i višu školu ili fakultet. Ovde nije u pitanju samo učenje i rad na savladavanju školskog gradiva, već i opšte obrazovanje, dobar odnos sa vršnjacima, interakcije, podsticanje kreativnosti i inovativnosti kod dece, kao i prenos znanja i veština izvan škole, u porodici i društvu.
Doprinos Hleba života sistemskom radu sa decom kako bi se omogućila njihova ukupna integracija u školski sistem, predstavlja primer održivosti, jer se ova „ulaganja“ u decu mogu meriti tokom vremena, dok je prekid generacijskog nedostatka obrazovanja faktor održivosti sam po sebi.
Sam program je koncipiran na način da pruža znanja i veštine određenim ciljnim grupama (ne samo deci, već i ženama, mladima i odraslima) kako bi pokrenuo promene u njihovom lokalnom okruženju. Korisnici potom svoja znanja i iskustva prenose kako u svom okruženju, tako i kada rade na obrazovanju dece, pružajući dugoročni doprinos sistemskim promenama u romskoj zajednici.
Pored toga, sve veći broj dece posle osnovne škole upisuje i završava srednju školu. Oni postaju kvalifikovani za zaposlenje i sposobni za obavljanje različitih poslova, uključujući poslove vozača, medicinske sestre, automehaničara, trgovca itd. To prekida krug siromaštva među ovom osetljivom grupom u našem društvu.
Hleb Života je razvio model za podršku obrazovanju romske dece koji se može replicirati na drugim lokacijama i na taj način osigurava dugoročnu podršku romskoj populaciji.
(Projekat je 2007. godine dobio jednu od nagrada Erste Fondacije na konkursu Award for Social Integration.)